Teleskop jamesa webba beata matecka

Kosmiczny teleskop Webba pokazał pierwsze zdjęcia

Kosmiczny teleskop Jamesa Webba wyznaczył dzisiaj – 12 lipca 2022 roku, nowy rozdział w historii eksploracji kosmosu. NASA od kilku dni karmiła miłośników kosmosu zajawkami – najpierw opublikowali zdjęcie z przyrządu kalibracyjnego, które już samo w sobie było jednym z najgłębszych zdjęć wszechświata, jakie zostało wykonane. Wczoraj, NASA opublikowało na swojej stronie jedno z pierwszych zdjęć, które zostało wyselekcjonowane przez prezydenta Joe Bidena. To jednak dzisiaj zobaczyliśmy to, na co wszyscy czekaliśmy: najbardziej dokładne zdjęcia otaczającego nas kosmicznego podwórka.

Teleskop Webba – dlaczego wyjątkowy?

Teleskop Jamesa Webba jest następcą kosmicznego teleskopu Hubble’a. Oba urządzenia mają ten sam cel: poszerzać naszą wiedzę na temat kosmosu. Teleskop Webba jest jednak znacznie dokładniejszy, niż teleskop Hubble’a, który przez lata zaspokajał naszą ciekawość na kosmiczne smaczki. Po pierwsze, posiada on znacznie doskonalszy system optyczny, niż jego starszy brat. System składa się z trzech zwierciadeł, z których najbardziej widoczne jest 18 segmentowe zwierciadło w kształcie plastra miodu. To ono jest odpowiedzialne za to, co „widzi” teleskop Webba. Samo główne zwierciadło jest kilkukrotnie większe, niż to wykorzystywane w teleskopie Hubble’a. Co więcej, nowy kosmiczny teleskop jest w stanie badać skład odległych gwiazd i galaktyk.

Nowy kosmiczny teleskop widzi też inny zakres światła. Oddalające się od nas obiekty emitują światło w zakresie podczerwonym i właśnie to światło widzi teleskop skonstruowany przez kilka współpracujących agencji kosmicznych. To bardzo skomplikowana i delikatna aparatura, dlatego tyle czekaliśmy na kalibrację tego sprzętu.

Co widać na pierwszych zdjęciach?

Pierwsze zdjęcie, wybrane przez prezydenta Bidena przedstawia gromadę galaktyk SMACS 0723, jest to zdjęcie wykonane przez kamerę NIRCam (Near Infrared) z czasem ekspozycji wynoszącym 12,5 godziny. To zdjęcie przedstawia możliwości teleskopu Webba, który udowodnił, że jego pole widzenia znacznie przewyższa Hubble Deep Field. Agencje kosmiczne wytypowały niedługo przed publikacją zdjęć pełną listę pierwszych celów. Należały do nich:

• Mgławica Carina (NGC 3372) – jedna z największych odkrytych kosmicznych mgławic, oddalona od ziemi o ponad 7500 lat świetlnych. Mgławica ta rozciąga się na ponad 300 lat świetlnych.
  • Egzoplaneta WASP-96 b – jest to gazowy gigant, oddalony od nas o 1150 lat świetlnych. NASA już publikowała wizualizacje tej egzoplanety. Nigdy dotąd nie mieliśmy jednak okazji do zbadania atmosfery egzoplanety w takich szczegółach. Teleskop Webba wykrył w atmosferze tej planety wodę w stanie pary, jest ona bowiem zbyt gorąca, żeby woda utrzymywała się tam w stanie ciekłym.
Kompozycja atmosfery egzoplanety WASP-96 b
  • Mgławica Pierścień Południowy (NGC 3132) – jedna z najbardziej znanych mgławic, znajdująca się około 2000 lat świetlnych od nas. Mgławica, która wygląda jak rozświetlony światłem gwiazdy pierścień
  • Grupa galaktyk Kwintet Stephana – pięć galaktyk, które tańczą w kosmicznym tańcu grawitacji. Niezwykły obiekt na niebie, którego obserwacja przyniesie nam dużo informacji na temat innych niż rozszerzanie się wszechświata przyczyn przesunięcia galaktyk w kierunku spektrum czerwonego światła.

Pierwsze zdjęcia Teleskopu Jamesa Webba

Powyżej wkleiłam zdjęcia opublikowane dzisiaj. To dopiero mała próbka tego, co potrafi nowy przyrząd do obserwacji nieba. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i teleskop Jamesa Webba nie ulegnie uszkodzeniu, to będzie nas cieszył pięknymi zdjęciami jeszcze przez lata. Najważniejsze jednak jest to, że naukowcy z obrazów dostarczonych przez urządzenie, wyciągną ważne wnioski dotyczące historii wszechświata i obiektów, które obserwujemy na niebie. Dzięki temu teleskopowi, sięgniemy tam, gdzie nigdy dotąd nie mogliśmy sięgnąć.

Zdjęcia zostały opublikowane podczas transmisji na żywo na kanale NASA. Podczas transmisji, naukowcy zapowiedzieli, że będą publikować takie zestawy zdjęć każdego tygodnia.

You might also like